mózg

Mangan i chrom

Niedobór manganu

Niedobór manganu obserwuje się rzadko. To dzięki mechanizmowi homeostazy, która uniemożliwia wydalanie zbyt dużych ilości tego pierwiastka z organizmu w procesie naturalnej przemiany materii. Oczywiście sytuacja może zostać zaburzona w przypadku wystąpienia niektórych schorzeń, wpływających m.in. na układ trawienny. 

Niedobór manganu, czyli hipomanganemia wyraża się przede wszystkim w postaci zaburzeń koordynacji ruchowej, uszkodzeń układu kostno-stawowego i osteoporozy. Może objawiać się bólem kości i stawów. 

Braki tego pierwiastka mogą być również przyczyną szmerów w uszach i pogorszeniu słuchu. A także – choć to objawy niecharakterystyczne, kojarzone raczej z niedoborami witamin A i E – hipomanganemia może objawiać się pogorszeniem stanu skóry, jej  nadmierną suchością, łamliwością paznokci i wypadaniem włosów oraz zahamowaniem ich wzrostu.

Naturalne źródła chromu

Chrom w postaci nieorganicznej wchłania się w niewielkim stopniu (około 1 proc.). W postaci związków organicznych absorpcja wynosi 15-20 proc. Transportem chromu we krwi zajmuje się transferyna, która przenosi go do wątroby (tam powstaje GTF).

Chrom znaleźć można w produktach pełnoziarnistych, jak płatki zbożowe, pieczywo, kasze, ale także w bananach, jabłkach, szpinaku czy przyprawach jak pieprz czy tymianek. Najlepszymi źródłami chromu są jednak produkty zwierzęce: wątroba, wołowina, drób, jaja, ostrygi, masło, ser. Doskonałym źródłem chromu są także drożdże piwne oraz melasa. Przyswajanie chromu zwiększa obecność witaminy B3, cysteiny, glicyny, kwasu glutaminowego.

Wpis odwiedziło 286 gości